søndag 30. august 2009

Den nye reisen

Det har vært et litt rart år så langt. Livet tok endringer jeg ikke hadde forventa, men jeg kanskje hadde venta litt på. Andre var ikke like velkommen, men tok seg til rette for det om. Plutselig hadde skoleflinke meg strøket på en eksamen.

For de av dere som har sett Pursuit of Happyness: This is the part of my life that would be called "I dunno". Og spørsmålet har vært "Hva vil du?". Innenfor alt for mange områder av livet mitt har jeg ikke hatt den minste aning om hva jeg har villet. I går gikk det opp for meg at selv om jeg ikke alltid kan gi konkrete svar, er jeg alltid i bevegelse, og selv om jeg kanskje går i litt feil retning, så er jeg alltid på vei til noe som er rett.

Jeg kan si det begynte med en test, men det var egentlig før det. Det har alltid vært der, denne usikkerheten på hva jeg vil. Spesielt i vår har jeg vært i villrede. Kanskje fordi jeg innså at jeg holdt på med noe jeg egentlig ikke ville, uansett hvor interessant det var. Nå kan jeg si at det jeg gjorde i vår, var å finne tilbake til rette stien etter å ha gått meg litt vill. Jeg måtte bare komme meg tilbake til der jeg skulle være. Det var visst ikke på universitetet - ikke i denne omgang.

Det rare er at jeg ikke har skjønt det før i går. Jeg er visst litt treig... I dag ser jeg alt ganske klart. Men det begynte med en test. Ikke noe seriøse greier engang, jeg var på Facebook. En venn av meg hadde tatt testen på start.no. Hva bør du bli? "Hehe", tenkte jeg, "det er jo nettopp det jeg lurer på!". Jeg tror jeg til og med hadde tatt testen før, og med et snev av selvironi tenkte jeg "jaja, det skader jo ikke å teste". Plutselig hadde jeg svaret. "Du bør bli barne- og ungdomsarbeider", sa start.no til meg. "Men du, det er jo jobber som barne- og ungdomsarbeider jeg driver å søker på", sa jeg, med en forundring som man bare får når det plutselig går et lys opp for en, og man ikke en gang merker det fordi man har gått så lenge i mørket at man bare lukker igjen når lyset først kommer på.

Rett etterpå satt jeg og søkte for å finne ut hva en barne- og ungdomsarbeider gjør, og jo mer jeg leste, jo mer tenkte jeg at "joda, dette er jo nettopp det jeg vil jobbe med!". Like etterpå hadde jeg også svaret på hva som må til for å bli barne- og ungdomsarbeider. Og aldeles helt plutselig, kanskje en halvtime etter at svaret på testen hadde lyst mot meg på skjermen, hadde jeg visst meldt meg opp til nettstudier for å få tatt fagene som gjør meg til barne- og ungdomsarbeider!

Det kommer til å bli et hardt halvår, med mer eller mindre fulltidsjobb på Rimi, støttekontaktoppdrag på siden, engasjement i UgleZ og skeivt råd, og studering av fag andre folk bruker et år på videregående på å ta. Sosialt liv? No such thing :P Det kommer kanskje til å bli min mest spennende reise så langt! :D

Ingen kommentarer: